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….Inkontinenz..Incontinence….

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Bei der Dranginkontinenz überwiegt jedoch meist die konservative (u.a. Diätanpassung, Blasentraining) und medikamentöse Therapie (u.a. Anticholinergika), während bei der ausgeprägten Stressharninkontinenz meist der chirurgische Therapieansatz (u.a. Schlingenoperation, z.B. TVT) überwiegt.

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However, in the case of urge incontinence, conservative treatment (including dietary adjustment, bladder training) and drug therapy (including anticholinergics) usually predominates, whereas in the case of severe stress urinary incontinence, surgical treatment approaches (including sling surgery, e.g. TVT) usually predominate.

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  • ….Inkontinenzoperation (z. B. TVT, TOT)..Incontinence surgery (e.g. TVT, TOT)….

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    Ein kleines Kunststoffband wird spannungsfrei unter die Harnröhre gelegt, um ungewollten Urinverlust bei Belastung (u.a. Husten, Lachen, Niesen oder Laufen) zu verhindern. Der Eingriff erfolgt von vaginal.

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    A small plastic band is placed under the urethra without tension to prevent involuntary urine loss during exertion (e.g., coughing, laughing, sneezing, or running). The procedure is performed vaginally.

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  • ….Botoxinstillation..Botox stillation….

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Bei überaktiver Blase oder therapieresistenter Drangsymptomatik kann Botulinumtoxin direkt in die Blasenmuskulatur injiziert werden. Der Eingriff erfolgt minimalinvasiv über die Harnröhre, meist ambulant und in örtlicher Betäubung.

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In cases of overactive bladder or treatment-resistant urge symptoms, botulinum toxin can be injected directly into the bladder muscles. The procedure is minimally invasive, performed via the urethra, usually on an outpatient basis and under local anesthesia.

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Prof. Dr. Heinrich Husslein >